image 25 فروردین 1401

شیخ فرید الدین عطار نیشابوری

25 فروردین ماه روز ملی بزرگداشت عارف و شاعر بزرگ عطار نیشابوری گرامی باد.

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری معروف به شیخ عطار نیشابوری، از شاعران و عارفان مشهور ایرانی قرن ششم و هفتم هجری است. این شاعر بزرگ در روستایی به نام کدکن در حوالی نیشابور دیده به جهان گشود . عطار نیشابوری را می توان یکی از بزرگان درجه اول عرفان به حساب آورد که همیشه سادگی در کلام را سرلوحه تمامی آثارش قرار داده و همین مسئله موجب شده که محبوبیت خاصی در میان مردم پیدا کند. آثار ارزشمند این عارف نامدار ثروت گرانبهایی برای ادبیات ایران زمین و جهان محسوب می شود.

محمدرضا شفیعی کدکنی در مقدمه‌ای که بر منطق‌الطیر نوشته‌است اشاره می‌کند که شخصیت عطار در «ابر ابهام» است و اطلاعات ما حتی دربارهٔ سنایی، که یک قرن قبل عطار می‌زیسته، بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که از عطار در دست داریم. تنها می‌دانیم که او در نیمهٔ دوم قرن ششم و ربع اول قرن هفتم می‌زیسته‌است، زادگاه او نیشابور و نام او، آنگونه که عطار گاهی در اشعارش به هم‌نامی خود با پیامبر اسلام اشاره می‌کند، محمد بوده‌است.

آفرین جان آفرین پاک را

آنکه جان بخشید و ایمان خاک را ...

ایران زمین، گنجینه ای ارزشمند از انسان های بزرگ و ناب بوده، هست و خواهد بود، انسان هایی که در تمامی عرصه ها در جهان چونان نگین می درخشند و نام و یادشان جاودان است.

 

اگر تمایل دارید، به ما درکافه کتابِ اردوگاه بپیوندید تا باهم منطق الطیر عطار را بشنویم .


هیچ نظری برای این رویداد ثبت نشده است !

نظر شمـا دربـاره ایـن مـطلب