image 24 آبان 1400

روز کتاب و کتابخوانی گرامی باد

رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی در مورد فرهنگ کتاب و کتابخوانی

بايد جوانان و كودكان را به كتابخوانى عادت دهيم

مسئله‌ى مطالعه و كتابخوانى مهم است. در جامعه‌ى ما بى‌اعتنائى به كتاب وجود دارد. گاهى آدم مى‌بيند در تلويزيون از اين و آن سؤال ميكنند: آقا شما چند ساعت در شبانه‌روز مطالعه ميكنيد، يا چقدر وقت كتابخوانى داريد؟ يكى ميگويد پنج دقيقه، يكى ميگويد نيم ساعت! انسان تعجب ميكند. ما بايد جوانان را به كتابخوانى عادت دهيم، كودكان را به كتابخوانى عادت دهيم؛ كه اين تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. كتابخوانى در سنين بنده غالباً تأثيرش بمراتب كمتر است از كتابخوانى در سنين جوانها و شما عزيزانى كه اينجا حضور داريد. آنچه كه هميشه براى انسان مي ماند، كتابخوانى در سنين پائين است. جوانان شما، كودكان شما هرچه مي توانند، كتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راههاى مختلف، مطلبى ياد بگيرند. البته از هرزه‌گردى در محيط كتاب هم بايد پرهيز كرد، منتها اين مسئله‌ى بعدى است؛ مسئله‌ى اول اين است كه ياد بگيرند، عادت كنند به اين كه اصلاً به كتاب مراجعه كنند، كتاب نگاه كنند. البته بايد دستگاهها مراقب باشند، اشخاص مواظب باشند، هدايت كنند به كتاب خوب؛ كه با كتاب بد، عمر ضايع نشود(1)

فرهنگ کتابخوانی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی است

نبرد فرهنگی را با مقابله به مثل می‌شود پاسخ داد. كار فرهنگی و هجوم فرهنگی را با تفنگ نمی شود جواب داد. تفنگ او، قلم است. این را می‌گوییم تا مسئولان فرهنگی كشور و كارگزاران امور فرهنگی در هر سطحی و شما فرهنگیان عزیز، اعم از معلم و دانشجو و روحانی و طلبه و مدرسان تا دانش‌آموزان و تا كسانی كه در بیرون این نظام آموزشی كشور مشغول كارند، احساس كنید كه امروز سرباز این قضیه شمایید و بدانید كه چگونه دفاع خواهید كرد و چه كاری انجام خواهید داد».(3)

منابع:

1-بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجمع نویسندگان مسلمان. (ر.ك: كتاب و كتابخوانی، ص 245،242).

3-بيانات در ديدار معلمان و اساتيد استان خراسان شمالى‌ ۱۳۹۱/۰۷/۲۰

 

با شما هستیم در کافه کتاب اردوگاه، برای کتابخوانی و معرفی کتاب خوب به همدیگر

هرماه به دانش آموزان همراه و مشارکت کننده در بخش کافه کتاب به قید قرعه یک کتاب هدیه خواهد شد. (به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی تا پایان آذر ماه به سه نفر از همراهان کافه کتاب هدیه تقدیم می شود)


هیچ نظری برای این رویداد ثبت نشده است !

نظر شمـا دربـاره ایـن مـطلب